Icefields parkway hwy 93

26 juli 2015 - Icefields Parkway, Canada

Zondag 26 juli

We rijden vanochtend vroeg weg en gaan de Icefields parkway hwy 93 op die tussen Banff en Jasper loopt en 230 km lang is. Volgens National Geographic een van de mooiste wegen ter wereld. Als we om 8 uur bij Bow lake aankomen zijn we al 100 km op weg en slapen de kinderen nog. We genieten van de pracht, maken een kop koffie en rijden door naar Peyto lake waar we om kwart voor 9 aankomen. We maken de kinderen wakker en moeten een flinke klim van 1 km maken om bij Peyto view point aan te komen: het is het helemaal waard! Een pracht langwerpig turquouise blauw meer gelegen tussen bergen dat vanaf boven te bewonderen is! Omdat we zo vroeg zijn is het er heerlijk rustig. We ontbijten op de parkeerplaats en vervolgen onze weg naar Mistaya canyon. Onderweg is het een en al pracht dat we tegen komen: eigenlijk zou je op iedere bocht kunnen stoppen om de natuur te bewonderen. De Mistaya canyon heeft in duizende jaren de kalksteenrotsen ingekerft en bogen, trappen, bekkens en grotten gecreeerd. Ook de Mistaya river is het aanzien meer dan waard: deze rivier baant zich een weg tussen de bergketens door en kleurt prachtig groen.

We vervolgen onze weg richting Jasper en stoppen even voor de Sunwapta pas. Hier begint de Parker Ridge Trail, een 3 km lange wandeling omhoog die staat omschreven als zwaar maar ook als een van de mooiste wandelpaden van de Rocky Mountains. Sam, Romy en ik beginnen aan deze tocht (Juul besluit om in de camper achter te blijven) en de uitzichten zijn prachtig. Romy moet halverwege afhaken – haar voet moet nog een kleine drie weken mee en het zou zonde zijn om deze nu over te belasten. Sam en ik lopen door en het is inderdaad een flinke klim. Boven op de bergkam – die veel weg heeft van een hooggebergte toendra – moeten we nog een kilometer wandelen om vervolgens een prachtig plaatje te mogen aanschouwen: een gletsjer met daaronder een gletsjermeer en rivier…gewoonweg prachtig! We komen hier ook nog ons eerste echte wildlife tegen: een groep sneeuw geiten …

De weg naar beneden gaat aanzienlijk sneller, en beneden staan Romy en Juul op ons te wachten. We eten wat en vervolgen onze weg en komen aan bij de Columbia Icefield gletsjer, vernoemd naar de gelijknamige berg. Deze gletsjer met 360 meter dik ijs en een oppervlakte van 325km2 op 3000 meter hoogte is het grootste ijsveld van de Rockies. Op de Columbia Mountain ontspringen 8 gletsjers en het is een pracht om rondom te kijken naar deze massa’s ijs. De grootste gletsjer is de Athabasca Gletsjer die tot 1,5km van Icefields parkway 93 rijkt.

Daarna rijden we door en passeren eerst de Sunwaptha watervallen en daarna de Athabasca watervallen: beide zijn prachtig. Deze onderbrekingen maken onze reis vandaag tot een fantastisch avontuur met veel actief zijn en nog meer prachtige natuur. Hierna rijden we over de 93a – een zijweg van de snelweg naar het dorp Jasper waar we boodschappen doen. Vanuit de winkel zie ik een agent onze camper bekeuren dus ik snel naar buiten: hij heeft alle begrip voor onze onwetendheid en verscheurt de bon…het onderstreept nogmaals de gastvriendelijkheid van Canada!

Op de camping aangekomen maken we pizza’s (we hebben een oven in onze camper!) en genieten nog na van de zonnige dag! We boffen ontzettend want we hebben – op een enkele regenbui na – alleen maar prachtig weer gehad in de Rocky Mountains! s’Avonds kijken we naar onze foto’s en genieten na van onze dag (we concluderen zeker een van de hoogtepunten van onze reis) en spelen we nog wat kaart. Morgen hebben we nog een hele dag in Jasper…