Campbell river (Vancouver Island)

5 augustus 2015 - Campbell River, Canada

Dinsdag 4 augustus

We vertrekken weer vroeg vandaag – op weg naar Campbell river. We hebben een week lang om Vancouver Island te ontdekken. Geen gemakkelijke keus, aangezien dit eiland even groot is als Nederland. Campbell river ligt aan de oostkant van het eiland en is een Mekka voor zalmvissers. Ook vertrekken van hier excursies naar de wilde gebieden aan de overkant wat bestaat uit ontelbare kleine eilandjes waar zowel zwarte beren als grizzlies leven en waar dolfijnen, walvissen en orka’s zwemmen.

We zijn nog geen half uur onderweg als we onze eerste zwarte beer tegen komen – ze leven dus ook hier op Vancouver Island! De weg naar Campbell river is ongeveer 250 km en het is een mooie route met veel bergen, rivieren en meren. Als we tegen de middag arriveren bij onze camping ten zuiden van Campbell river aankomen besluiten we lekker niets meer te doen en aan het verwarmde zwembad te liggen en te genieten van de heerlijke zomerzon.

s’Avonds BBQen we en spelen kaart bij kaarslicht.

Woensdag 5 augustus

Juul en Sam willen vandaag een “luierdag” met zwembad, zon, lezen en internet. Romy en ik besluiten om vandaag met zijn 2en een uitstapje te maken: we gaan naar de Campbell River haven en boeken daar een boot trip om orca’s te zien. Het is een 6 uur durende reis. We vertrekken om 10 uur en zien meteen al een bultrug walvis die zijn staart heel mooi aan ons toont. Onze gids – Garry, van Aborignial Journeys – verteld ons veel verhalen. Hij is een voormalig visser die op de Grote oceaan heeft gevist – een van de gevaarlijkste beroepen ter wereld. Hij krijgt via de boord radio te horen dat we helemaal naar het noorden – naar Telegraph cove – moeten varen omdat daar de Orca’s zijn gesignaleerd. De Orca’s leven hier en het is de grootste populatie ter wereld met zo’n 250 stuks. De zeestraat die wij bevaren heet Johnstone strait en het gebied waar we heenvaren Robson Bight – het enige water (sanctuary) ter wereld waar de Orca’s beschermd worden en waar geen boten dicht bij mogen komen. We varen 2.5 uur over de 120 km lange zeestraat en dan…zien we onze eerste Orca’s! Het is een familie van 7 met twee grote mannetjes, 2 vrouwtjes en 3 jonkies. Fantastisch om te zien! We zien er een uit het water springen en anderen op zo’n 100 mtr van onze boot zwemmen. Ik mag van Garry zijn telelens gebruiken om de Orca’s beter te fotograferen – wat resulteert in een paar schitterende plaatjes (ondanks het schudden van de boot). Als we terugvaren – het is inmiddels 4 uur 's middags zien we nog een visarend een vis voor ons uit het water grijpen. Ook varen we langs de gevaarlijke stromingen die hier voorkomen en Garry neemt alle tijd om ons alles te laten zien en te vertellen. We zijn pas 8.5 uur later terug in de haven maar het was het helemaal waard.

Terug op de camping hebben de meiden het eten klaar en delen we onze verhalen en foto’s!

Donderdag 6 augustus

Vandaag nog een lekkere dag aan het zwembad – geen druk programma – en genieten van het zomerse weer. Romy en ik lopen nog een trail – de pub to pub trail, een prachige wandeling langs het strand en door de bossen beginnent en eindigent bij een pub. Onderweg komen we een specht en een slang (Western Terrestrial Garter Snake) tegen…

‘s Avonds genieten we van een heerlijke BBQ en kampvuur. Morgen vertrekken we naar de westkust van Vancouver Island, naar het Pacific Rim regenwoud.

1. Eer:
    7 augustus 2015
    Fantastisch! Lijkt me geweldig om te zien. Hadden de meiden niet een beetje spijt??

X
  2. Ben kusters:
    7 augustus 2015
    Wat een prachtige verhalen en mooie foto's. Krijg er leuke herinneringen bij van onze huwelijksreis ☺️. Misschien een tip om naar toe te gaan (mits jullie van bloemen en planten houden) Butchardsgarden in Victoria en/of het Royal BC Museum in Victoria.
  3. Vief:
    7 augustus 2015
    Prachtig! Weer leuke verhalen!
  4. Tjeu en yvon:
    8 augustus 2015