Hazelton

29 juli 2015 - Hazelton, Canada

Woensdag 29 juli

Vandaag is een dag met rijden zonder veel “spannends” – tenminste, volgens onze Lonely Planet reisgids. Einddoel is Hazelton, een dorpje in het noorden van British Columbia dat bekend staat om zijn Indianen nederzettingen. We hebben de trans-Canada hwy 1 verlaten en zijn nu op de trans-Canada hwy 16 West - ook bekend als "Yellowhead", vernoemd naar het "geelhoofd", de vroegere opperhoofd van deze streek. Als we een uur onderweg zijn zien we de eerste wapiti herten de weg over rennen! We zijn al dagen aan het rijden in de Rockies en vandaag – in een deel van Canada dat vrij onbewoond is – zien we deze mooie dieren. Als we verder rijden ziet Romy plots weer Wapiti’s in het bos. We besluiten om te keren en onze camper aan de kant te parkeren. We lopen het bos in en zien plots de wapiti’s staan: een groepje van drie staat ons aan te kijken…wat een ervaring.

We rijden verder en komen ontzettend veel trucks met boomstammen tegen: Prince George is het namelijk het houtcentrum van Canada. We tellen wel 100 trucks beladen met boomstammen die ons passeren. We komen langs veel kleine plaatjes die er leuk pitoresk uitzien. We stoppen rond het middaguur in het plaatje Smithers voor lunch en komen vervolgens om 14 uur aan in Hazelton. Het is een verzameling van nederzettingen en we rijden als eerste door naar Kispiox waar een aantal van oude totempalen staat. Hierna rijden we door naar camping – Ksan village. Hier is een oud indianen dorp nagebouwd zoals het vroeger was. De eerste mensen kwamen zo’n 12000 jaar geleden hier wonen, en de indianen zijn tot 1870 beschermd gebleven van Europese invloeden omdat dit zo noordelijk ligt. Hierdoor is veel cultuur bewaard gebleven. We doen een georganiseerde rondleiding door het dorp en krijgen veel informatie over de indianen die hier leven: de Gitxsan indianen.

Na deze rondleiding gaan de kids terug naar de camping en Romy en ik lopen nog even naar het historische gedeelte van Hazelton: een leuk dorp aan de voet van de Hazelton Mountains – een prachtig gezicht. Op de camping genieten we met een wijntje van de namiddag zon en zien ook nog een visarend boven ons circelen…deze camping ligt namelijk aan de Skeena rivier waar veel zalm in zit.

s’Avonds BBQen we en maken heerlijk kampvuur! Morgen vertrekken we naar Stewart, om van daar over te steken naar Alaska…