Vancouver

20 juli 2015 - Vancouver, Canada

Vrijdag 17 juli

Ik vlieg vandaag van Chicago naar Vancouver na een zeer goed FASEB congres te hebben gehad. Vermoeiend, maar zeer de moeite waard. In Vancouver heb ik nog een afspraak en dus eigenlijk begint mijn vakantie nu al een beetje. Romy, Juul en Sam zijn deze ochtend vroeg van huis vertrokken en zullen een uur of 4 eerder dan ik in Vancouver landen. Gelukkig kunnen ze al naar onze “condo” midden in Coal Harbour, een centraal gelegen wijk in Vancouver. Coal Harbour ligt ook dicht bij Stanley park, het grootste park in Vancouver.

Vancouver is een metropool met ongeveer 2 miljoen inwoners – de helft van alle mensen in British Columbia. De stad dank zijn naam aan kapitein George Vancouver die in 1792 deze nederzetting ontdekte. Het werd de uitvalsbasis voor goudzoekers op weg naar Klondike.

De meiden arriveren rond 16 uur, ik arriveer om 20 uur! Voor mij is het maar 2 uur tijdsverschil met Chicago, maar voor de meiden is de jetlag voelbaar. We gaan nog even voor een licht avondmaal – sushi (volop te krijgen in Vancouver, en natuurlijk allemaal vers) en daarna vroeg naar bed.

Zaterdag 18 juli

We zijn vandaag allemaal vroeg uit de veren. Na het douchen lopen we de stad in voor een ontbijt. Daarna gaan we richting haven, vanwaar alle kleine watervliegtuigen opstijgen – een prachtig gezicht. We besluiten daarna om fietsen te huren om zo Stanley park te bezichtigen.  Stanley park bestaat uit 400 hectare aan natuurschoon en je kunt in dit park langs zee fietsen en zo 9 km prachtige natuur en zeeschoon aanschouwen. We fietsen ook nog door “het binnenland” van Stanley park en komen prachtige vegetatie tegen met super hoge bomen.

Na ons fietsavontuur lopen we langs “waterfront” richting het convention centre waar we de skytrain nemen naar de wijk “Yaletown”. Deze wijk staat bekend om zijn vele restaurants en bars en we besluiten hier te gaan lunchen. Na onze lunch lopen we via Granville street (de uitgaansstraat van Vancouver) naar downtown om de meiden los te laten in Pacific Centre – een grote shopping mall! Het is wonderswaardig dat Romy nog steeds volhoud met haar voet – alhoewel de vermoeidheid begint toe te slaan. We besluiten terug te lopen naar ons “condo” om even te rusten: we hebben nog een hele avond voor de boeg!

‘s Avonds gaan we naar Robson street, een levendige ader door Vancouver met restaurants, bars en winkeltjes. Na wat geslenter duiken we een leuk terras op voor een lekker wijntje. Daarna gaan we naar het “Empire Landmark Hotel”, waar het restaurant en de lounge zich op de 42ste verdieping bevindt. Dit restaurant (Cloud 9) is een “revolving restaurant” en dus 360 graden rond draaid! Hier eten we wat en eerst zien we Vancouver bij dag en daarna bij nacht! Een leuke ervaring – jammer dat we om 22 uur moeten vertrekken omdat onze meiden nog geen 19 jaar oud zijn en dus niet in een bar mogen zijn (als het restaurant sluit).  Gelukkig vinden de meiden dit niet erg – ze willen vroeg naar bed (16 en 14 jaar oud….). We zullen het maar op de jetlag gooien: morgen weer een nieuwe dag…

Zondag 18 juli

Ook vandaag zijn we allemaal weer vroeg op! Het beloofd weer een stralende dag te worden. Als de meiden zich verzorgen loop ik al naar waterfront om te kijken of we een vlucht met een watervliegtuig kunnen boeken. Er is nog plek voor vier personen om 10.30 dus ik besluit dit te boeken. Ik loop in extase terug naar ons “condo” waarna we gaan ontbijten bij een “All American breakfast restaurant”: pancakes, eggs and bacon, toast, hash brownies, orange juice, coffee. Als we ruim optijd bij het watervliegtuig gebeuren aankomen blijkt dat ook Romy, Juul en Sam hun paspoort moeten laten zien…dus, rennen geblazen voor mij. Ik moet ongeveer anderhalve km. heuvel op rennen…en daarna weer terug. Gelukkig is de conditie nog in orde en ben ik op tijd terug om alle documentatie te overhandigen. Met het zweet nog op het voorhoofd mogen we met nog 8 andere personen op weg naar het watervliegtuig. Mijn inspanning wordt nog beloond ook: ik mag voorin naast de piloot zitten en heb zo het beste zicht van iedereen!

De vlucht is helemaal de moeite waard: het opstijgen en landen op water een ervaring op zich, en de vergezichten over de haven, de bergen en over Vancouver stad.

Na deze prachtige ervaring gaan we voor een kop koffie en wat water bij een van de vele terrasjes langs de waterkant. De serene rust, de bergen op de achtergrond, en het water vlak voor je maken Vancouver een van de mooiste plaatsen die we tot nog toe hebben gezien!

Hierna lopen we dwars door de stad naar de andere kant: naar “Sunset Beach”. De meiden willen lekker chillen op het strand. Romy en ik nemen van hier de watertaxi naar Granville island, een schiereiland in de False Creek inlet dat bestaat uit vervallen dokken, fabrieken en loodsen onder Granville Bridge. Deze oude gebouwen zijn allemaal gerenoveerd en omgebouwd tot een levendig en kleurrijk geheel van winkels, resutaurants, bars, strand en marktjes. We lopen hier heerlijk rond en genieten van heerlijk eten en van het prachtige weer! Als we drie uur later de meiden weer ophalen lopen we terug naar ons condo: ik maak me op om naar mijn laatste afspraak te gaan op British Columbia University en de meiden maken zich klaar om straks naar Gastown te gaan, waar ik ze later zal treffen.

Om 19 uur zien we elkaar weer in Gastown, een levendige wijk in Vancouver. Het heeft gezellige kasseienstraatjes, antieke lantaarns opgevrolijkt met bloemen en veel winkels, restaurants en bars met de allure van een historische wijk. Gazzy Jack is de "founding father" van deze wijk die als bekendste item de eerste stoom klok heeft die het deuntje van de "Westminster Quarters". We gaan lekker wat eten bij een italiaans restaurant met veel verse vis en een heerlijke fles Pinot Grigio. Daarna flaneren we nog door Gastown en lopen door naar Chinatown. We komen langs vele zwervers en daklozen: een nadeel van Vancouver. Dit komt omdat de temperatuur in Vancouver – ook in hartje winter - nooit veel onder het vriespunt komt. Gelukkig voelt – en is - het niet onveilig.  s’ Avonds pakken we onze rugzakken in: morgen worden we opgehaald en naar onze RV (recreational vehicle) gebracht!

1. Vief:
    20 juli 2015
    Waaaww, het is weer volop genieten zo te lezen! Mooie stad met heel veel te doen. Nu op naar de camper! Xxx
  2. Eer:
    20 juli 2015
    Geweldig! Wat een super begin! Er zijn mensen die zo veel ervaringen hun hele vakantie niet halen en dat is nog maar het begin!

Ik zou zeggen snel inruimen die camper!! X
  3. Jolanda:
    20 juli 2015
    Heerlijk om te lezen. Ik heb mijn eigen vakantie roman
  4. Wil:
    20 juli 2015
    Complimenten Leon voor het gedetailleerde maar toch compacte verslag. Leuk om te lezen. Inderdaad knap Room dat je goed mee kan komen gelet op je voet. Veel plezier voor de verdere reis!!
  5. Cynthia Polling:
    22 juli 2015
    Geweldig! Weer een bestemming voor op de Bucket list! Kan niet wachen op de beer verslagen . Have Fun guys. Xxx